Mahatma Gandhi

MAHATMA GANDHI


Hasil carian imej untuk Mahatma gandhi


Mohandas Karamchand Gandhi juga dipanggil Mahatma Ghandhi adalah seorang pemimpin spirituall dan tokoh politik tersohor dari India .Pada masa kehidupan Ghandhi ,banyak negara yang merupakan jajahan British dan penduduk -penduduk koloni mendambakan kemerdekaan agar dapat memerintah negara sendiri .Ghandhi adalah salah seorang yang paling penting yang terlibat dalam  pergerakan kemerdekaan India . Beliau adalah salah seorang aktivis yang tidak menggunakan kekerasan dan mengusung kemerdekaan melalui demonstrasi secara aman .


Beliau dilahirkan di Porbandar ,sebuah pekan kecil di wilayah Gujarat , Keluarganya dari kelas pertengahan kasta Vaushya .Bapanya merupakan seorang dewan atau perdana menteri di pekan tersebut .Manakala ibunya adalah seorang wanita yang lemah lembut dan warak dan menjadi sumber inspirasi . Semasa Ghandhi di sekolah rendah beliau tidak menunjuk tanda menjadi  seorang tokoh yang terkenal ,Disekolah beliau dianggap sebagai seorang pelajar yang "mediocre " atau sedarhana dan merupakan seorang yang sangat pemalu , Namun sejak kecil lagi beliau menunjukkan sikap integriti .Sewaktu suatu ujian ejaan beliau telah silap mengeja .Tetapi beliau enggan meniru rakannya walaupon diberi peluang oleh gurunya. 


Hasil carian imej untuk mahatma gandhi



Mengikut adat orang India pada waktu itu beliau telah dikahwinkan pada usia yang muda iaitu pada umur 13 tahun kepada Kasturbai seorang gadis yang sebaya dengannya.Pada usia 18 tahun beliau telah melanjutkan pelajaran di England dalam bidang undang - undang dan beliau juga mennujukkan minat dalam bidang keagamaan .Pelbagai kitab buku -buku keagamaan seperti hindu ,kristian ,yahudi dan islam telah menjadi bahan bacaannya . Setelah lulus peperiksaan beliau pulang ke India dan menjadi peguam.





AFRIKA SELATAN DAN DASAR APARTEID

Semasa di Bombay beliau mencuba nasib sebagai seorang peguambela namun gagal .Kemudiannya diarahkan untuk membela seorang klien di Afrika Selatan dan beliau lantas pergi kenegara asing dan menyaksikan diskriminasi yang sangat teruk . Bangsa India samada peniaga mahupun buruh dianggap golongan kelas kedua iaitu "Kuli" atau "sami" .Pengalaman yang pertama berlaku di Maritzburg ibunegara ,Natal. Sewaktu di dalam kereta api seorang berkulit putih telah membantah kehadiran seorang bewarna di kelas pertama ke kelas ketiga namun beliau enggan dan begnya dihumban keluar keretapi dan beliau kemudiannya mengambil keputusan menjadi seorang aktivis politik supaya dapat mengubah undang - undang diskriminasi .




Hasil carian imej untuk mahatma gandhi


GANDHI DAN KEMERDEKAAN INDIA 

Ketika kembali ke India beliau telah membantu proses kemerdekaan India dari jajahan British , hal ini memberikan inspirsi bagi rakyat koloni agar terus berjuang . Rakyat dari agama dan suku kaum yakin bahawa India perlu dipecahkan mengikut kelompok yang berbeza supaya mempunyai negara sendiri . Walaupun Gandhi adalah seorang Hindu beliau menyukai falsafah- falsafah agama laein termasuk Islam .Walaupun agama lain tetapi mempunyai hak sama dan hidup secara damai di dalam satu negara. 


PEMBUNUHAN

Pada 30 Januari 1948 semasa jam 5:!7 petang ,Gandhi baru sahaja mengetuai upacara dewa.Semasa Gandhi bersalaman menyambut para pengikutnya , seorang peggiat nasionalis Hindu bernama Nathuram Godse segara mendekati Gandhi umtuk menyerang .Salah seorang pengiringnya cuba membawa jauh dari godse namun godse segara menerkam dan menembak tiga kali pada jarak dekat denagn pistol.Godse dipenjarakan sebelum dihukum mati . Gandhi dibawa ke biliknya di Bria House dan meninggal dunia beberapa lama kemudian .







DISEDIAKAN OLEH : NAJAH NUR ATIKAH 

Comments

Popular posts from this blog

BAB 2 PERLEMBAGAAN MALAYSIA

2.3 Konsep Keluhuran Perlembagaan

1.1.3 KEDATANGAN ISLAM DI TANAH MELAYU